CRM

Allt fler företag väljer webbaserade CRM-system. Anledningen är att det innebär fördelar jämfört med en mjukvarubaserad CRM-lösning som används offline. Problemet med en sådan traditionell lösning är att det är mindre flexibelt. Om företaget har investerat i programvara som de kör på sina egna servrar är de låsta till den versionen. Med tiden sker små förändringar och snart är hela systemet föråldrat.

Ett webbaserat CRM-system erbjuds i regel direkt från CRM-leverantören. De står för servrar och allt som krävs är en stabil internetuppkoppling. Systemet kan användas när som helst, var som helst. Leverantören gör regelbundet uppgraderingar och det är också vanligt att det erbjuds färdiga paketlösningar som är anpassade efter företagets bransch eller storlek. Ibland går det att exakt välja de delar av systemet som företaget behöver. Om behoven förändras i ett senare skede, är det bara att lägga till eller dra ifrån moduler för att anpassa det webbaserade CRM-systemet. För att bli framgångsrik med ett webbaserat system krävs förståelse för vilka moduler som behövs i systemet för att reducera personalens arbetsbörda och förbättra verksamheten.

Fördelar med att välja ett webbaserat system

En av de huvudsakliga fördelarna med en webbaserad CRM-lösning är kostnadseffektivitet. Det ger möjligheten att betala för enbart de funktioner som företaget behöver för att arbeta med CRM. Dessutom slipper företaget investera i programvara som snabbt föråldras. Affärsmodellen för ett webbaserat CRM-system brukar vara att det säljs som en tjänst direkt från CRM-leverantören. Vanligtvis betalar företaget en mindre avgift per licens och månad för att utnyttja systemet. Denna avgift brukar dock vara förhållandevis låg, vilket innebär att företaget har chansen att spara pengar.

Ett webbaserat CRM-system kan även spara tid. På grund av att systemet är mer anpassningsbart än ett offline-system, minskar risken att helt behöva byta system. En större förändring av hur företaget arbetar med CRM kräver alltid mycket resurser. Programvara ska installeras, personal ska utbildas och så vidare. Med webbaserad CRM kan tjänsten anpassas och när nya behov uppstår i framtiden är det bara att lägga till ytterligare funktionalitet. En hel del av ansvaret flyttas över till CRM-leverantören som får erbjuda service och skräddarsy lösningar efter företagets önskemål.

CRM-system måste vara säkra eftersom de hanterar känslig information. Om företaget använder sig av ett offline-system får de själva stå för säkerheten. När CRM sköts webbaserat är det upp till leverantören att se till att det är skyddat mot till exempel virus, spionprogram och olika former av cyberattacker. Med andra ord går det att spara pengar även på detta område, men självklart är det viktigt att välja en pålitlig leverantör av ett webbaserat CRM-system som kan garantera säkerheten.

Små och medelstora företag har väldigt mycket att vinna på webbaserade CRM-lösningar. Vissa företag hade gärna arbetat mer med CRM, men anser att CRM-system är en för stor investering. Att använda sig av ett webbaserad lösning blir dock ofta billigt. Om CRM-leverantören tar betalt månadsvis för antalet licenser, betyder det att ett mindre företag får en låg kostnad. Alla företag kan dock spara både pengar och tid på att satsa på ett webbaserat system. Nuförtiden menar många att webbaserade lösningar hör till framtiden medan offline-lösningar har svårare att hänga med i den tekniska utvecklingen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *